knäckebröd med flingsalt

Jag satt och tittade på tv och av en slump slog på ett matprogram med Ernst och hittade detta bröd. Som allt annat jag ser var jag ju bara tvungen att prova och så här i efterhand ångrara jag mig inte. OJ vilket gott bröd, prova själv!
 
 
 
Du behöver:
2 dl vetemjöl 
3 dl grovt rågmjöl 
0.5 dl valnötter, hackade 
0.5 tsk hjorthornssalt 
0.5 dl hela linfrön 
1 msk mörk sirap 
2 dl vatten 
0.5 dl vita sesamfrön, orostade 
Flingsalt
 
Gör så här: 
Blanda rågmjöl, vetemjöl, linfrön, valnötter och hjortronsalt i en bunke, blanda runt lite. Häll sedan ner sirap och vatten och blanda allting ordentligt. Häll ut på bakbord och dela degen i fyra delar. Kavla ut degen riktigt tunn, strö över flingsalt och sesamfrön och kavla in det i degen. Lägg den utkavlade degen på en bakplåtsklädd plåt och grädda i ugen på 200 grader i ca 5-10 minuter.
 
 
 
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback