Lussebullar

I år provande jag ett recept på lussebullar som innehöll kesella och det var väldigt gott så jag vill gärna dela med mig av receptet. Kesellan gör så att lussebullarna blir saftigare
 
Du behöver:
50 gram jäst
150 gram smör
5 dl mjölk
1 gram saffran
250 gram lätt kesella
2 dl socker
1 tsk salt
16 dl vetemjöl
1 ägg
russin
 
Gör så här:
Smält smöret i en kastrull och tillsätt mjölken, låt blandningen bli fingervarm. Smula sönder jästen i en bunke och häll över degspadet, rör om tills jästen smält. Tillsätt saffran, kesella, socker och salt. Tillsätt nästan allt av mjölet, ta lite i taget och arbeta degen smidig. har du en hushållsasisstent så underlättar det. Låt sedan degen jäsa under en duk i 60 minuter. Knäda degen lätt och dela den i 30 bitar. rulla bitarna till längder och snurra ihop dom till lussekatter och lägg dom på en bakplåtsklädd plåt. Stoppa ett russin i varje ände av bullarna och låt de jäsa under duk 45 minuter till. Pensla sedan lussekatterna med ett uppvispat ägg och grädda på 225 grader i 5-8 min eller tills lussebullarna fått fin färg
 
Tips: Tryck ner russinen ordentligt i dina lussebullar, då bullarna jäser åker russinen upp en bit.
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback