Kakmonster cupcakes

För ett tag sen fyllde en av mina vänner Linn år. Eftersom jag vet att hon gillar kakmonsret och jag ville göra någonting extra för henne så blev resultaten kakmonster cupcakes! Dom blev uppskattade av alla och dom var faktiskt väldigt roliga att titta på, men framförallt väldigt goda. Kan tänka mig att dessa är perfekta på ett barnkalas!
 
 
Du behöver:
Muffins:
4 ½ dl vetemjöl
2 ½ dl strösocker
2 tsk bakpulver
1 tsk salt
1 tsk vaniljsocker
150 gram smält smör
1 ½ dl mjölk
2 ägg
 
Garnering:
100 g kokos
1 msk blå hushållsfärg
blockchoklad
vita "snö kulor" i lösvikten på ica 
1 paket maryland cookies
 
Frosting:
200 g vit choklad 
3 dl vispgrädde 
50 g philadelphiaost
 
Gör så här:
Börja med frostingen eftersom att den blir bäst om den får stå kall över natten.
 
Frosting:
Hacka chokladen fint och lägg den i bunke. Värm upp grädden i en kastrull, men låt den inte börja koka. Häll grädden över chokladen och rör tills all choklad smält. 
Låt stå kallt, helst över natten! Dagen efter då det är dags att ta ut den vispar du upp frostingen och till sist tillsätter philadelphiaosten och rör om.
 
Muffins:
Ta fram två bunkar. I den ena bunken blandar du mjöl, socker, bakpulver, salt och vaniljsocker. se till att blanda allting ordentligt! I den andra bunken rör du ihop smör, mjölk och ägg, se till att du bara rör ihop dessa ingredienser inte vispa! Häll ihop de två blandningarna och rör om, smeten ska blir kompakt och trögflytande. Skeda upp smeten i muffinsformar som du ställt på en plåt. Fyll upp formarna 3/4-delar och sedan grädda mitt i ugnen på 175 grader i 30 min. Låt muffinsarna svalna.
 
Under tiden muffinsarna svalnar så kan du göra ögonen till kakmonstren. Smält chokladen över vattenbad och klicka sedan ut chokladen som en pupill på snökulorna, låt stelna!
 
Lägg kokosen i en påse och slå över den blå karamellfärgen, skak väl!
 
När muffinsarna svalnat ordentligt är det dagt att lägga på frostingen, lägg på den som en liten uppbyggnad på muffinsen så den blir lite högre. Efter det doppar du muffinsen i den blå kokosen och sedan är det dags att fästa ögonen och munnen. Va försiktig så du inte trycker för hårt då du doppar den, risken är då stor att ditt uppbygnad ändrar form. Ta en kniv och gör som ett litet hål för kakan som ska bli munnen. Dela kakan på mitten så det blir en halvmåne och tryck sedan försiktigt in den i frostingen. Placera sedan ögonen en bit ovanför munnen och även där, tryck försikgt!
 
 
Lägg frostingen som en uppbyggnad på muffinsen
 
 
Doppa sedan i kokos
 
Tryck in kakan försiktigt i frostingen
 
 
Placera ögonen en bit ovanför munnen
 
 
 

Kommentarer
Postat av: amanda

hahaha så JÄVLA söta!

Svar: Tack Amanda! :)
ensmakavida.blogg.se

2012-11-29 @ 08:04:51
URL: http://amandalundwall.blogg.se
Postat av: ANNA

DESSA SKA JAG GÖRA I MORGON, SÅÅÅ HIMLA SÖTA!!

HUR MÅNGA BLIR DET AV DITT RECEPT??

Å SÅ UNDRAR JAG ÅXÅ ÖVER OM MUFFINSEN VERKLIGEN SKA GRÄDDAS I 30 MIN??

ÄR DET I VANLIG UGN ELLER I VARMLUFTSUGN PÅ 175 GRADER DU MENAR?? (JAG HAR VARMLUFTSUGN HEMMA)
MVH ANNA :)

Svar: Hej Anna, vad kul att du ska prova. Jag håller verkligen med dig om att dom är söta. Jag gjorde mina muffins i vanlig ugn och de stod inne i 30 min, men håll lite koll på dom. När jag var klar hade jag gjort 10 stycken hela kakmonster av satsen dock fanns det muffins kvar men det var frostingen som var slut. Så hur många det blir beror nog helt på hur högt du bygger upp dom med frosting, jag var inte snål :)! Berätta gärna hur det gick för dig, lycka till!
ensmakavida.blogg.se

2013-01-17 @ 00:44:44
Postat av: ANNA

Tack för snabbt svar :) glömde dock fråga hur hårt man ska vispa frosstingen (har aldrig gjort cupcakes innan) ska d bli som "smör" eller näst intill eller vad räknas som lagom konsistens?? mvh anna :)

Svar: Det finns extremt mycket olika sorters frosting. Det viktiga är att tänka på att göra frostingen dagen innan och låta den stå kallt över natten, så stelnar grädden och den vita chokladen lite av sig själv. Sen dagen efter ska man vispa upp den. Den ska inte bli smör men samtidigt så får den inte bli för lös eftersom den ska vara formbar så jag vispade min ganska hårt, men det är en känsla. :)
ensmakavida.blogg.se

2013-01-17 @ 13:54:18
Postat av: Anonym

hej frostingen blev konstig vad ska jag göra den blir inte crämig. svara så fort du ser det här

Svar: Det viktiga att tänka på när det gäller frostingen är att du låter den stå över natten, det är då den blir "visp-bar". Sen är det också viktigt att tänka på att ingenting annat kommer i frostingen, då kan dem skära sig och ej gå att vispa. När du väl kan vispa upp den rekommenderar jag att vispa den åt de hårdare hållet, då är den enklare att arbeta med. LYCKA TILL!
ensmakavida.blogg.se

2013-01-30 @ 21:22:01
Postat av: Anna

Hej, jätte söta. De ska jag ge mig på att göra. Vad är ögonen gjorda av?

/Anna

Svar: Hej Anna! Tack så mycket :) ögonen är gjorda av "snökulor" man kan köpa dom på lösvikt på Ica. Det går att använda mentos också.
ensmakavida.blogg.se

2013-03-20 @ 00:06:22
Postat av: Marie

Hej!
Bakade dina cupcakes till min sons barnkalas, alla barnen blev galna i dem!! Tack for tipset!
Marie

Svar: Hej Marie! Åh var roligt att höra att någon provat dom med lyckat resultat. Dom är super goda men väldigt festliga att titta på också, jag förstår att dom gick hem på ett barnkalas! (:
ensmakavida.blogg.se

2013-03-22 @ 12:42:30
Postat av: Natalie

Jättesöta! Använde du stora eller små cupcakes formar? :)

Svar: Tack Natalie, (: jag använde stora formar så dom blir väldigt mäktiga att äta. Det går att använda små också, jag har provat och då blir det en mindre variant men då får man byta ut ögonen mot ex mentos.
ensmakavida.blogg.se

2013-03-22 @ 13:44:29
URL: http://nataliedahlberg.blogg.se
Postat av: Anna

Jättebra recept, jag köpte mini marshmellows ist när jag inte hittade snöbollarna!
Har 1 års kalas imorgon, håller tummarna för att de blir lika fina som dina :)

Svar: Tack Anna! Hoppas det gick bra för dig, jag tror dom blev minst lika bra och jag tror dom gjorde succé på 1 års kalaset :)
ensmakavida.blogg.se

2013-04-10 @ 21:05:34
Postat av: festgirl

jätte häftigt ska pröva dom på min fest mina kompisar kommer värkligen tycka om dem kan man ta andrta färger eller är det blå som gäller? :P

Svar: Vad roligt att du tycker om dom! Färgen är valfri, jag har använt karamellfärg för att få kokosen blå så visst kan man använda röd om man känner för det. Lycka till!
ensmakavida.blogg.se

2013-11-26 @ 19:46:17
Postat av: Anonym

jätte häftigt ska pröva dom på min fest mina kompisar kommer värkligen tycka om dem kan man ta andrta färger eller är det blå som gäller? :P

2013-11-26 @ 19:47:08
Postat av: Wilma

Hej! Ungefär hur många cupcakes blir det? =)

Svar: Det beror helt på hur stora di väljer att göra dom och hur pass höga.
ensmakavida.blogg.se

2014-03-28 @ 17:06:39
URL: http://www.nattstad.se/Samecooking
Postat av: anonym

hej jag ska göra de här med ett par kompisar imorn måste man ha just den frostingen över natten för att de var liksom slut i närheten. hur länge måste den stå annar svara jätte snabbt !! älskar dom går det o göra nån slags minion av dom tror du?

Svar: Frostingen måste stå över natten för att stelna och bli hård, annars blir den dör lös. Jag har gjort dom i en storlek mindre också och det fungerade jätte bra!
ensmakavida.blogg.se

2014-05-14 @ 22:30:54
Postat av: Linnéa

Haha! Dom blev jättesöta! Tack för tipset! Dessa små monster kommer bakas oftare hemma hos mig:D

Svar: Ja men visst är dom super söta Linnea! Jag har också bakat dom ett flertal gånger och varierat dom i färg, kul att ta med som fika när man ska bort. Kul att jag kunde inspirera (:
ensmakavida.blogg.se

2014-10-29 @ 16:54:32

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback