Chokladfondant

Jag älskar sötsaker, det bästa som finns och det är så kul att göra. Choklad är en av mina favoriter, så vad passar inte bättre än en chokladfondant?
 
 
Du behöver:
1,2 dl smör
0,6 dl socker, sedan lite till för formarna
2 ägg
2 äggulor
2 tsk mjöl
115 g mörk choklad
 
Gör så här:
Smöra och sockra 4 portionsformar eller koppar. Skaka ur överflödigt socker.

Smält choklad och smör över ett vattenbad. Medan chokladen smälter, vispa ihop ägg, äggulor och socker med en elvisp tills smeten är ljus och tjock. Rör ner chokladen i äggsmeten och blanda försiktigt ner mjölet. Vispa inte utan rör bara ner mjölet så det löser sig lite i smeten. Fördela smeten i formarna.
Värm ugnen till 230 °. Grädda formar på en plåt mitt i ugnen 6 till 9 minuter, mitten ska vara ganska löst, men sidorna ska vara fasta, känn med en sticka.
Skäl upp formarna på en tallrik, servera varmt med glass.
 
Tips:
Då du hällt upp den klara smeten i formarna kan du låta dom stå i kylen i ett par timmar tills det är dags att baka dom i ugnen. Om du gör detta glöm då inte att ta ut dom 5-10 min innan bakning.
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback