Helstekt fläskytterfile med bacon

 

 
Du behöver:
 
1 fläskytterfile
smör
4 sorters nymalen peppar, (svart, vit, grön & rose-peppar)
1 paket bacon

 

Gör så här:

Sätt på ugnen på 125-150 grader. Putsa fläskytterfilen och peppra ordentligt runt hela fileén. Bryn fläskytterfilen hastigt i smör så att den får en fin yta.

Ställ sedan in den i ugnen i en ugnsfast form och köttet ska uppnå en innertemperatur på ca 70 grader, här använde jag en kött termometer.
klipp sönder baconet i mindre bitar och och bryn det ordentligt. Låt överflödigt fett rinna av på hushållspapper.
När filen är färdig så låt köttet vila i folie i ca 10min, sedan skär du upp det i lagom stora bitar och strössla sedan baconet över, innan du servera.

Servera med valfria tillbehöver som sallad, potatis, ris, potatisgratäng.


Kommentarer
Postat av: Emma

Åh, detta är något som min sambo skulle älska! Måste provas! :)
//Emma

Svar: Det tycker jag absolut att du ska göra, enklare än vad man tror och det är svårt att misslyckas med köttet om man har en termometer. Återkoppla gärna vad din sambo tyckte! :)
ensmakavida.blogg.se

2012-10-30 @ 17:07:51

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback