Macarons med hallon & vitchoklad fyllning

Idag var det dag att inviga min nya kärlek i köket, minns ni? just precis min Hercules kitchen machine! Alla har ju pratat väldig mycket om macarons, hur svåra dom är att göra, hur goda dom är så varför inte ge mig och min maskin den utmaningen? Ja, det var precis det jag gjorde! Tanken var att jag skulle göra dom rosa, men brist på röd karamellfärg på ica och en ike-rund sprits till att spritsa ut dom med så blev detta resultatet.
Det här är någonting jag jag kommer göra igen, lite jobb men OJ vad goda!
 
 
Du behöver:
120 g äggvitor
35 g socker
150 g mandelmjöl
150 g florsocker

För sockersirapen:
150 g socker
50 g vatten
 
Gör så här:
Vispa 60 g äggvitor till hårt skum, tillsätt under omrörning 35 g socker. Värm upp sockersirapen till 118 grader, häll därefter ner den heta sirapen i en smal stråle ner i äggviteskummet, blanda hela tiden om. Fortsätt att vispa i ca 10 min, smeten ska kylas ner samt få en glansig fin konsistens. 
Sila mandelmjölet och florsockret i en annan bunke. Blanda med mandelmjölet de resterande 60 g av äggvitan. Ifall du vill ha färgglada macarons ska man blanda i färgämnet vid detta skede. Nästa steg är det kritiska steget och det gäller att vara väldigt försiktig när man blandar i marängsmeten med mandelblandningen. Man ska blanda så lite som möjligt, snarare "vika in" marängsmeten. Börja med ca 3 dl av marängsmeten som du blandar med mandelblandningen, detta för att lättare kunna blanda i resten av marängen. Vik försiktigt in resten av marängen, smeten skall få en lavaliknande konsistens.
Lägg bakplåtspapper på ugnsplåtarna. Fyll spritspåsen med smeten och spritsa ut små macarons. Låt macaronsen stå i rumstemperatur i ca 30 min, detta för att ytan ska hinna torka lite så att de inte spricker så enkelt i ugnen. Grädda i 155 grader i ca 10 min.

Hallon-vitchoklad fyllning:

1 dl grädde
100 g vitchoklad
2/3 dl saft från tinade hallon + några hallon
Koka upp grädden, blanda i grovt hackad vitchoklad så den smälter. Tillsätt hallon och hallonsaft. Lägg i en plastpåse och låt svalna i kylskåpet tills den får en fastare konsistens. Para ihop jämnstora biskvier och lägg fyllningen emellan.
 
 
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback