Piroger

Ikväll gjorde jag piroger till kvällsmat & gott blev det!
 
Du behöver:
Deg:
150 gram smör
3 dl mjölk
1 paket jäst
1 tsk salt
2 ägg
Drygt 1 liter vetemjöl
 
Fyllning:
500 g köttfärs
2 st hackad gul lök
2 st vitlöksklyfta
1 dl crème fraiche
tomatpuré & basilika
salt och svartpeppar
ett par stycken champinjoner
 
Pensling:
ägg
mjölk
 
Gör så här:
Smält smöret i en kastrull. Häll i mjölken och låt det bli 37 grader. Smula ner jästen och rör ut den. Tillsätt salt, ägg och mjöl. Arbeta till en smidig deg. Låt degen jäsa medan du gör fyllningen.
 
Skala och hacka löken, skala även morötterna och riv de på rivjärn. Smält smöret i en stekpanna och fräs löken och morötterna mjuka. Tillsätt köttfärsen och pressa över vitlök. Krydda med salt, peppar, basilika och tomatpuré, låt fyllningen svalna.
Arbeta degen smidig, dela den i 16 delar. Kavla ut varje del till en tunn platta, lägg några matskedar fyllning på den utkavlade plattan, vik över den andra sidan och tryck ihop kanterna med en gaffel. Låt pirogerna jäsa på en plåt med bakplåtspapper i 15 min. Pensla pirogerna med en blandning av ägg och mjölk.
Grädda i mitten av ugnen på 225 grader i 10-15 min, Trevlig middag!
 
 
 

Kommentarer
Postat av: Josefin Sydner

Detta ska jag pröva! :)

Svar: Det tycker jag absolut att du ska göra, väldig lätt och man kan fylla dom med precis vad man vill! Ge mig gärna respons hur dom blev sen :)
ensmakavida.blogg.se

2012-10-30 @ 15:50:01
Postat av: Emma

-Dreggel!! :D

2012-10-30 @ 17:10:33

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback