Ullas hästskor

Mammas faster Ulla har alltid varit en hejare på att baka. Varje jul har vi alltid fått hästskor av henne vilket helt klart är en av mina favortit kakor. Dom är lite juliga i smaken men om ni frågar mig kan man helt klart äta dom året runt!
 
 
Du behöver:
ca 50 stycken
5 dl vetemjöl
2dl socker
200gram smör
1 1/2msk sirap
1/2tsm kardemummakärnor
2tsk kanel
2tsm bikarbonat
 
Gör så här:
Sätt ugnen på 225 grader. Blanda i en bunke samman mjöl, socker, matfett, sirap, nystött kardemumma, kanel och bikarbonat som är löst i lite ljummet vatten. Rulla ut degen till smala längder. Skär den i 7-8 cm långa bitar och böj dem som hästskor. Lägg den på smord plåt eller bakplåtspapper. Använd en gaffel och tryck små hål i hästskon. Grädda mitt i ugnen ca 7 min.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback