Schackrutor

Som ni vet tycker jag ju om att baka småkakor, dom är små söa och goda! Schackrutor är någonting som min mormor bakade när jag växte upp och jag minns att dom var så goda. Så jag var tvungen att prova själv, detta recept ger ca 25 stycken och här har ni resultatet..
 
 
Du behöver:
1,5 dl socker
5 dl mjöl
200 gram smör
2 tsk vaniljsocker
2 msk kakao
 
Gör så här:
Blanda ihop smör, socker och mjöl. Dela sedan upp degen i två delar och tillsätt vaniljsocker i den ena och kakao i den andra. Rulla sedan ut två jämna rullar utav varje det. Lägg en vit och en brun rulle bredvid varandra och sedan de andra två uppe på så det bildar ett rutmönster. Skär ca 1 cm tjocka skivor och lägg dom på en plåt. Grädda i mitten av ugnen på 200 grader i 10 minuter.
 
 
 
 
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback